Őrségi gyermekdalok
 
előadó: Ferencz Éva, Tary László, Dömötör László, Szakály Ágnes
előadásmód: ének, fuvola, klarinét, cimbalom
etnikum: magyar
tájegység:Őrség
nagytáj:Dunántúl
szöveg: Mély kútba tekintettem asszonyomat láttam,
Birsenbe, bársonba gyöngyös koszorúba,
Szabad egyet kukkantani, de nem szabad mosolyogni, kukk!

Ez a zálog drága zálog, mit érdemel a gazdája.

Mély kútba tekintettem asszonyomat láttam,
Birsenbe, bársonba gyöngyös koszorúba,
Szabad egyet kukkantani, de nem szabad mosolyogni, kukk!

Hájdi, hájdi, rakodáj téged hívlak táncba,
Nem mehetek barátom, mert a lovam sánta,
Sánta lovam, paripám, hízik a mezőbe,
Szép asszony a szeretőm, lakik Szalafőbe.

Annak vagyon cipellője, hegedűl a sorba,
Azért a legénynek nem kell a bokréta,
Mert csak azt gondolja, most érik a rózsa,
De nem az a rózsa, ki a kertbe nyílik,

Hanem az a rózsa, kik egymást szeretik,
Mi vagyunk a rózsák, mi szeretjük egymást,
Mi vagyunk a rózsák, mi szeretjük egymást,
Piros Pünkösd napján, megöleljük egymást.

Mély kútba tekintettemm asszonyomat láttam
Birsenbe, bársonba, gyöngyös koszorúba,
Szabad egyet kukkantani, de nem szabad mosolyogni, kukk! kukk!

***

| : Háj - já- ba-ba - bi- ba : |
Há - a
| : Háj - já- ba-ba - bi- ba : |
Há - ja

***

Parlagi prücsök gyere ki, gyere ki,
Ég a házad ide ki, ide ki
| : Fecskét láttam, szeplőt hánytam : |
Béka, béka mit csinálsz?
Varrok.
Kinek?
U-rak-nak-nak-nak
| : Inc, princ, tekerinc,
Laci darabacska sicc : | Sicc!

***

Hej széna alja, széna szakadéka,
Benne vagyon kerék asszony, kerék kismenyecske,
Öleld akit szeret.

Ezt ölelem, ezt kedvelem,
Bévádulom, rosszul esik, ez az én galambom.

Hopp rózsám, violám, csókold meg két orcám
| : Bizon meg is csókolnám, vasárnap az utcán délután : |
leírás: a) Zálogosdi és párosító
b) Ringató
c) Mondókák
d) Menyecske játék

Pászti Miklós feldolgozása
album: Virágok vetélkedése
szerkesztő: Máder László
kiadó:Hungaroton
kiadás éve: 1982
gyárt. szám: SLPX 18081
az albumról: Előadók:

Ferencz Éva - ének

Kaláka együttes:
Gryllus Dániel - ének (A/3), citera (A/3, 8), sopranino és alt blockflöte (A/3), nádsíp (A/3), basszus blockflöte (A/6), szoprán blockflöte (A/8), okarina (A/8)
Gryllus Vilmos - ének (A/3), cselló (A/3, 6, 8), nagybőgő (A/3)
Huzella Péter - ének (A/3), gitár (A/3, 8), kolomp (A/3), köcsögduda (A/8)
Radványi Balázs - ének (A/3), triangulum (A/3), dob (A/3), tambura (A/8)
Tary László - fuvola (B/3)
Dömötör László - klarinét (B/3)
Szakály Ágnes - cimbalom (B/3)

A Magyar Rádió és Televízió Kamaraegyüttese (B1, 5)
Vezényel: Bolberitz Tamás (B/1), Nagy Ferenc (B/5)
A Magyar Rádió felvétele.

Ferencz Éva a fiatal népdalénekesek "törzsgárdájához" tartozik. ugyancsak az első Röpülj páva fölfedezettje. Előttünk van még az akkori tizenéves kislány átszellemült arcocskája, amint a dallamok bűvöletében csak úgy ontja magából a legszebb és legnehezebb, gazdagon ékesített, régi stílusú erdélyi és moldvai énekeket. Pályafutása azóta a szemünk előtt zajlott le. Legtöbb pályatársnőjével ellentétben, akiket valósággal a népdal iránti tömegigény vonzott az énekesi hivatáshoz, Ferencz Éva kezdettől fogva tisztán látta az előadóművészethez vezető sajátos útját. Első nagy sikere után végezte el a Színművészeti Főiskolát, és folytatta tanulmányait. A hazánkban kibontakozott városi folklorizmus elmélyült stílushűségre való törekvésének egyik rokonszenves eredménye, hogy legtöbb fiatal népdalénekesnőnk már kislány korában elsajátította a paraszti énektechnikát, hogy az számára a dalolás egyetlen természetes megnyilvánulása lett. Ferencz Éva tudta, hogy ő nem erőltetheti magára a feszes gégefő állású paraszti torokhangot. A paaraszti hangzás kétségtelenül fontos, de nem kizárólagos ismérve a sokat vitatott népi hangvételnek, s neki szent meggyőződése volt, hogy a konzervatóriumi, akadémiai értelemben képzett hang sem szükségképpen gátolja a népdal stílushű megszólaltatását. Énekelni tanult, hogy hangja kiteljesedjék, kiegyensúlyozottá váljék, és nem azért, hogy a népdalhoz nem illő előadói eszközök alkalmazásával engedményeket tegyen a Kodály által kárhoztatott operás, operettes előadásnak.
Művészetének titka, hogy egyesül benne a kiművelt hang érzéki szépsége a népművészet hagyományos, tartózkodó puritanizmusával.
Széll Jenő (1982)