Fut a bácsi a ló után / Csörög börög a legyecske / Mikor kend es Laci bátyám / Hidló végén, padló végén
 
előadó: Ferencz Éva, A Magyar Rádió és Televízió Kamaraegyüttese
előadásmód: ének, zenekar
etnikum: magyar
szöveg: Fut a bácsi a ló után, rezeg a szakálla,
ihaj, ihaj rezeg a szakálla.

Fut a bába utána, döcög a kerpája,
ihaj, ihaj, döcög a kerpája.

Ni hol megyen hét füttyös, mind a hét sarkantyús,
ihej, ihej, mind a hét sarkantyús.

Kerek a bokátok, nagy port indítátok,
ihaj, ihaj, nagy port indítátok.

Hosszú a hajatok, rövid az eszetek,
ihaj, ihaj, rövid az eszetek.

***

Csörög, börög a legyecske, férjhez akar menni
Komám prücsök a sutuban meg akarja kérni,
Házasodik a kemence, belébútt a kürtő,
Házasodik a kemence, belébútt a kürtő.
| : Kókis elől járja, réce reá hányja.
Az én kicsi sánta kecském félkörmivel járja. : |

***

Mikor kend es Laci bátyám szépen hegedülne,
Akkor én es választanék egy szép kékszeműcskét,
Járnám vele ékesen, más nézi keservesen,
Kedves angyalom.

A királyné a cserdákban nem fér a bőrébe,
A királyné azt gondolja, száz aranyat érne,
De én aztat cselekszem, hogy kendet ott felejtem,
Kocogj, pengő sarkantyú, térjen tőlem minden bú.
Kedves angyalom.

***

Hídló végén, padló végén karikás táncot járják,
Hidló végén, padló végén karikás táncot járják.

Elől járja János bíró gombos dolományba,
Márred asszony hátul járja csepü rokolyába.

Állj kezemre, járd kedvemre, tanulj emberséget,
| : Mert ha Isten összerendel, mi tanultak leszünk.: |
leírás: Négy tréfás csángó népdal
Darvas Ferenc feldolgozása
album: Virágok vetélkedése
szerkesztő: Máder László
kiadó:Hungaroton
kiadás éve: 1982
gyárt. szám: SLPX 18081
az albumról: Előadók:

Ferencz Éva - ének

Kaláka együttes:
Gryllus Dániel - ének (A/3), citera (A/3, 8), sopranino és alt blockflöte (A/3), nádsíp (A/3), basszus blockflöte (A/6), szoprán blockflöte (A/8), okarina (A/8)
Gryllus Vilmos - ének (A/3), cselló (A/3, 6, 8), nagybőgő (A/3)
Huzella Péter - ének (A/3), gitár (A/3, 8), kolomp (A/3), köcsögduda (A/8)
Radványi Balázs - ének (A/3), triangulum (A/3), dob (A/3), tambura (A/8)
Tary László - fuvola (B/3)
Dömötör László - klarinét (B/3)
Szakály Ágnes - cimbalom (B/3)

A Magyar Rádió és Televízió Kamaraegyüttese (B1, 5)
Vezényel: Bolberitz Tamás (B/1), Nagy Ferenc (B/5)
A Magyar Rádió felvétele.

Ferencz Éva a fiatal népdalénekesek "törzsgárdájához" tartozik. ugyancsak az első Röpülj páva fölfedezettje. Előttünk van még az akkori tizenéves kislány átszellemült arcocskája, amint a dallamok bűvöletében csak úgy ontja magából a legszebb és legnehezebb, gazdagon ékesített, régi stílusú erdélyi és moldvai énekeket. Pályafutása azóta a szemünk előtt zajlott le. Legtöbb pályatársnőjével ellentétben, akiket valósággal a népdal iránti tömegigény vonzott az énekesi hivatáshoz, Ferencz Éva kezdettől fogva tisztán látta az előadóművészethez vezető sajátos útját. Első nagy sikere után végezte el a Színművészeti Főiskolát, és folytatta tanulmányait. A hazánkban kibontakozott városi folklorizmus elmélyült stílushűségre való törekvésének egyik rokonszenves eredménye, hogy legtöbb fiatal népdalénekesnőnk már kislány korában elsajátította a paraszti énektechnikát, hogy az számára a dalolás egyetlen természetes megnyilvánulása lett. Ferencz Éva tudta, hogy ő nem erőltetheti magára a feszes gégefő állású paraszti torokhangot. A paaraszti hangzás kétségtelenül fontos, de nem kizárólagos ismérve a sokat vitatott népi hangvételnek, s neki szent meggyőződése volt, hogy a konzervatóriumi, akadémiai értelemben képzett hang sem szükségképpen gátolja a népdal stílushű megszólaltatását. Énekelni tanult, hogy hangja kiteljesedjék, kiegyensúlyozottá váljék, és nem azért, hogy a népdalhoz nem illő előadói eszközök alkalmazásával engedményeket tegyen a Kodály által kárhoztatott operás, operettes előadásnak.
Művészetének titka, hogy egyesül benne a kiművelt hang érzéki szépsége a népművészet hagyományos, tartózkodó puritanizmusával.
Széll Jenő (1982)